Kaarten tellen
De eerste kaarten telsystemen werden ontwikkelt door Dr. Thorp. Hij ontdekte dankzij wiskundige vergelijkingen dat de kaart die het meeste invloed op het deck heeft de 5 is. Wanneer er nog maar weinig 5en in het spel zitten heeft de speler een groot voordeel. Logica leerde ons dat een simpele kaarten tel methode is om bij te houden hoeveel 5en er nog in het spel zitten. Dit is de basis van het ‘five count’ systeem, aan welke later de 10en werden toegevoegd en de naam het ’ten count’ systeem kreeg.
Vandaag de dag zijn er veel verschillende kaarten tel systemen. Hoe complexer een systeem is, hoe groter het voordeel voor jou is. Echter het verschil tussen het ene systeem en het andere systeem is normaal zo klein dat het gemak van elk systeem belangrijker wordt dan een extra 0.15% voordeel te krijgen. Deze regel is afgeleid van een enkele kaarten tel systeem: de hoog/laag (ook wel plus/min genoemd). Deze strategie is erg simpel. Er zijn twee andere methodes aan te raden wanneer je een serieuze speler bent. Deze zijn de gevorderde plus/min methode en de ‘Hi-Opt I’ methode. De eerste is gelijk aan de plus/min methode maar kent fractionele waarden voor bepaalde kaarten om ze makkelijker in je hoofd te krijgen. De laatste methode wordt beschouwd als een van de meest krachtige tel systemen aller tijden.
De reden waarom kaarten tellen werkt is de volgende: de speler krijgt een voordeel wanneer er weinig kaarten met de volgende waarde in het deck zitten: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Wanneer er weinig kaarten in zitten die hoger zijn dan de 8 heeft de speler een nadeel. Wanneer je weet dat dit het geval is, dan is het raadzaam om 1 van de volgende dingen te doen:
• Zet meer geld in wanneer het deck gunstig voor je is.
• Pas je basis strategie toe en hou rekening met je voordeel, hierdoor verhoog je de kans op het winnen van handen.
We gaan het nu hebben over het +/- tel systeem. Zoals je kan zien in het tabelletje hieronder is een plus gegeven aan de lage kaarten en een min aan de hoge kaarten. Let op dat de kaarten 7, 8 en 9 een waarde van 0 hebben. Dit is zo omdat hun effect verwaarloosbaar is in vergelijking tot de andere waardes. Sommige systemen gebruiken een waarde van -2 voor de aas in plaats van -1 en geven een 7 een waarde van +1 in plaats van 0.
PLUS (+1) MINUS (-1)
2 | 3 | 4 | 5 | 6 7 | 8 | 9 | 10 | A
1 | 1 | 1 | 1 | 1 0 | 0 | 0 | 1 | 1
Zoals je misschien ziet is dit een uitgebalanceerd systeem. Er zijn 20 kaarten per deck die de waarde +1 hebben. Er zijn 4 tienen met een waarde van +1 en 16 kaarten met plaatjes die ook +1 waard zijn, dit maakt het totaal van 20 kaarten. De overige 12 kaarten hebben een waarde van 0. Uiteindelijk als alle kaarten zijn geweest komt het totaal op 0 uit. Een goede oefening is om elke kaart van een deck een voor een om te draaien en de tel bij te houden.
Een voorbeeldje: de volgende kaarten zijn in het spel voorbij gekomen: A, 4, 7, 10, 10, 9, 10, 2, 10, 5. De eerste kaart heeft de waarde -1 en de tweede kaart een waarde van +1, het hand totaal is nu 0. De volgende kaart heeft een waarde van 0 dus die kunnen we negeren. De volgende kaarten hebben allebei een waarde van -1, dus het totaal is nu -2. De 6e kaart is een 9, die kunnen we negeren. De volgende kaart heeft een waarde van -1, het hand totaal is nu -3. De volgende kaart voegt 1 aan het totaal toe, zodat de waarde nu -2 is. De laatste 2 kaarten heffen elkaar op, (-1+1=0). De hand waarde is dus uiteindelijk -2. Je hebt nu de wetenschap dat je een klein nadeel hebt. Je volgende inzet zou nu hetzelfde moeten zijn of iets lager.
Uit dit voorbeeld blijkt dat het makkelijker is om kaarten te tellen wanneer je zonder gesloten kaarten speelt. Je kunt alle kaarten voorbij zien komen en ze dus makkelijk tellen. Wanneer de dealer snel dealt, tel dan elke 2 kaarten. Je telt nog steeds elke kaart, alleen voeg je de waarde per 2 kaarten bij je totaal op, dit doe je omdat vaak 2 kaarten elkaar opheffen. Als je een spel speelt met gesloten kaarten, overweeg je misschien om te spelen via het derde honk. De reden hiervoor is omdat je alleen de kaarten van de tegenstander kan zien:
• Wanneer je in hun hand kijkt.
• Wanneer een speler bust.
• Wanneer de dealer elke speler zijn hand afgaat.
Wanneer er andere mensen aan tafel zijn, gebeurd dit allemaal vrij snel en kan je hier en daar kaarten missen, welke je telling kunnen verpesten. Je kan niet beheersen hoe snel de dealer de kaarten deelt, maar je kan het spel vertragen wanneer de dealer wacht op je beslissing.
Voor 1 deck in het spel, kun je je aan de volgende tabel houden.
Inzet eenheden +/- Totaal hand totaal
1
2
3
4
5 +1 or less
+2 or +3
+4 or +5
+6 or +7
+8 or more
Voorbeeld: Nadat de eerste hand is gedeeld is de hand totaal +4 en je hebt net een $5 chip ingezet. Voor de volgende hand zet je dus 3x$5= $15 in.Wanneer er echter 4, 6 of meer decks in het spel zijn kun je de ’true count’ toepassen. Hiervoor kun je ook het bovenstaande tabelletje aanhouden.
De ’true count’ wordt berekend met de berekening hieronder. Het volgende voorbeeld wordt gegeven met een ‘running count’ van +9, met anderhalf ongespeeld deck. Het maakt niet uit hoeveel decks er zijn gespeeld, je moet alleen goed in de gaten houden hoeveel decks er over zijn. Een deck kaarten is meestal 5/8 inch dik. 1 Inch is 2,54cm, 5/8 van 2,54 is 1,59cm. Anderehalve deck zou dus 2,54+1,59= 4,09 cm dik moeten zijn. Je moet dus goed kunnen schatten.
Running count
True count = ——————————————————————————-
Aantal nog te spelen spellen in slof
+9
Voorbeeld: True count = —————————— = +6
1,5
Aan de tabel kun je af lezen dat je hier 4 maal $5 dus $20 kunt inzetten. Wanneer je moeite hebt met de telling, kun je je chips als geheugen steuntje gebruiken. Tel de kaarten per hand, en zet je chips steeds anders neer na elke hand.
Als laatste, de dealer mag ook kaarten tellen. Hij kan dit doen omdat hij verveeld is, maar het is schijnbaarder dat het casino kaarten tellen aanmoedigt. De reden dat ze dit doen is simpel. Wanneer de speler het voordeel heeft, kan de dealer de kaarten schudden en het voordeel van de speler weghalen.